انتقاد استاندار قم از گشت ارشاد: با زور نمی توان وادار به حجاب کرد

استاندار قم گفت: اعتقادی به کار پلیسی در مساله حجاب ندارم و گشت ارشاد نمی تواند حیا و حجاب را در جامعه نهادینه کند.

به گزارش ایرنا،ˈمحمد صادق صالحی منشˈ روز دوشنبه در همایش ˈانقلاب اسلامی، سبک زندگی اسلامی، منزلت زن و تحکیم خانوادهˈ که در تالار معصومیه استانداری قم برگزار شد، با بیان اینکه اصلا موافق اقدامات بانوان گشت ارشاد نیستم، افزود: امروز دختران ما باید داوطلبانه خواستار حیا، عفت و حجاب باشند و با زور نمی توانیم آنها را وادار به این رفتار کنیم؛ بلکه تربیت صحیح در این زمینه کارساز خواهد بود.

وی وجود برخی افراد غافل که در مساله حجاب و عفاف بی تفاوت هستند را خدشه به چهره شهر در انظار داخلی و خارجی عنوان کرد و تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد مشتی افراد غافل و ضعیف چهره شهر قم را به نفع خودشان مصادره کنند.

* زنان قمی الگوی زنان کشور هستند

وی حضور بانوان با عفاف و کمال را افتخار شهر قم دانست و گفت: امروز چهره شهر مقدس قم با عفاف، حجاب و حیاء بانوان خودنمایی می کند و تا دیر نشده باید با تاثیرگذاری در جامعه، جلوی رفتار برخی افراد غافل را در مساله عفاف و حجاب گرفت.

صالحی منش خطاب به بانوان حاضر در جلسه، تاکید کرد: شما باید الگوی عفاف، حجاب، شجاعت، تربیت، فداکاری و ایثار در نظام جمهوری اسلامی باشید.

* امروز بزرگترین وظیفه زن مسلمان ایرانی تربیت فرزندان خود است

استاندار قم با اشاره به نقش ویژه زنان در تربیت فرزندان و با تاکید بر اهتمام ویژه نسبت به این امر ، بیان کرد: زنان نباید نقش اصلی خود را که همان تربیت صحیح فرزندان است، فراموش کنند.

وی ادامه داد: امروز متناسب با احتیاجات جامعه، زنان در مشاغل مختلفی مشغول خدمت هستند، ولی شاغل بودن نباید باعث شود بانوان وظیفه اصلی و حساس خود را فراموش کنند.

وی گفت: امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی، زنانی که در راستای اهداف این نظام کار می کنند، همگی از نجابت، حیا و عفاف خاصی برخوردارند.

صالحی منش با بیان اینکه متاسفانه وسایل ارتباط جمعی که می تواند مفید واقع شود، عمدا یا سهوا برای مقاصد دیگران استفاده می شود، تصریح کرد: اجازه ندهید زمانه فرزندانتان را تربیت کند، چرا که زمانه با زندان، شلاق و برخورد تند تربیت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه فرزندانمان ناخودآگاه در معرض خطر هستند، ادامه داد: بانوان باید کانون خانواده ها را گرم کنند تا اعضای خانواده، خانه را محیط امن بدانند.

وی با اشاره به روایات، بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) در تربیت فرزندان جدیت به خرج می داد و اهل مدارا نبود.

* برای ازدواج آسان، تبلیغ کنید

استاندار قم بیان کرد: خانواده هایی که دارای موقعیت اجتماعی بالایی در جامعه هستند، باید با آسان گرفتن ازدواج الگویی برای سایر خانواده ها شوند.

وی با بیان اینکه در زمینه ازدواج آسان باید فرهنگ سازی مناسب صورت گیرد، افزود: اگر خانواده ها آیین ازدواج های دختران و پسران خود را آسان و در کمال سادگی برگزار کنند، علاقه جوانان به ازدواج افزایش می یابد.

* جایگاه شهر قم به برکت وجود بارگاه حضرت معصومه(س) است

وی با تسلیت سالروز وفات حضرت معصومه(س)، گفت: شهر قم به برکت وجود این بانو به پا ایستاده و هر روز شمع وجود حضرت معصومه(س) پرفروغ تر جلوه می کند. ک/2

درباره پیامک های کلیپس دختران!

نمی خواهیم بگوییم در پشت پرده این مطالب حتما دست های مغرضی وجود دارند اما حتما دست های پنهان معانی و اثرات اجتماعی موجود هستند. این مضامین هر چند که محتوای طنز داشته باشند اما دارای اثرات و پیام هایی هستند. به طور کل جوک ها و پیامک ها نمودی از فرهنگ جامعه و خروجی ای از درون آن می باشند و البته در ادامه دارای تاثیر بر ابعاد و شکل گیری فرهنگ آن جامعه هستند. در واقع جوک ها و خنده های ناشی از آن می توانند دارای تحلیل های معناشناسی، جامعه شناسی و روانشناسی باشند.

عناصر تشکیل دهنده متن این مطالب که الفاظ و کلمات هستند از واژه های دختر، آرایش، کلیپس، چکمه و.. متشکل می شوند، واژه هایی که نشان دهنده نوع نگاهی خاص به این قشر و ناهنجارانه می باشد. دیدی که در شان مقام زن نیست و رنگ وبوی نگاه کالایی دارد و نه از دل آن بوی حیای نگاه مردانه به مشام می رسد. اماپیام زاویه این نگاه ها چه می تواند باشد؟

جوک های هنجار شکن معمولا زود رایج می شوند و طرفداران خاص خود را دارند این جوک ها هم در میان سایر نمونه های مشابه هم پرطرفدارند و هم رواج داشته اند. در ادامه از زوایای گسترده تری به این جوک ها نگاه می کنیم.

دختران باید بدانند که مقصر بخشی از این نگاه- که قطعا اشتباه است- خود آنان می باشند. البته این موضوع  دور از ذهن نیست و موردی که دین ما هم به خاطر وجود آن توصیه هایی پیرامون حجاب و عفاف خطاب به زنان و غض بصر به مردان دارد

نگاه جنسی
اقبال به جوک های هنجار شکن معانی پنهانی دارد و ومی توان با تحقیق دانستنی های جالبی را به دست آورد. به عنوان مثال اینکه این موضوعات تا چه حد در میان افراد رواج دارد؟ تا چه میزان قبح اینگونه مسائل در جامعه و در ارتباطات های میان فردی ریخته شده است و در هر قشر چه وضعیتی دارد؟ گرایش ها و نوع ادبیات به کار گرفته شده چه نشانه هایی دارد؟ درجوک های جدید کلماتی چون کلیپس، چکمه و آرایش، روی نقاطی دست گذاشته شده است که نشان دهنده نگاه جنسیتی و کالایی به زن دارد. این نگاه نشان می دهد دختران حتی اگر با توجیه آراسته بودن! در جامعه حضور پیدا کرده باشند اما نگاه های موجود پیام دیگری رابرای آنها  دارد . زیرا از همه خصوصیات مذکور و جوک ها پیرامون قشر زن در جامعه، اینچنین مواردی، الفاظ جوک ها را تشکیل داده اند. دختران باید بدانند که مقصر بخشی از این نگاه- که قطعا اشتباه است- خود آنان می باشند. البته این موضوع  دور از ذهن نیست و موردی که دین ما هم به خاطر وجود آن توصیه هایی پیرامون حجاب و عفاف خطاب به زنان و غض بصر به مردان دارد.

تنش در روابط
رقابت خارج از عرف و منطق؛ این می تواند اثر بعدی این جوک ها باشد. ایجاد حس برتری جنسیتی با تمسخر جنس مقابل و خروج از نگاه اعتدال و انصاف و احترام. مسلما ما به دنبال این نیستیم که اختلاط و ارتباطات میان دو قشر دختر و پسرها باشد اما این نوع جوک ها می تواند تفکیک جنسیتی! نامطلوب را در پی داشته باشد. از جمله رشد روحیه های فمنیستی، رقابت های نامشروع و رواج تیکه کلام های جدید، تنش در روابط و رقابت منفی و..... به عنوان مثال فردی می گفت در دانشگاه شاهد استفاده از این عبارات و نوع نگاه اینچنینی به این قشر در تیکه کلام ها بوده است که هم محیط احترام متقابل شکسته شده است و هم مزیدی بر ارتباط خارج از عرف و شرع شده است و البته نشان دهنده این است که نگاه پسران به  وجود این موارد در اطراف خود حساس تر شده است که این خود آسیب فرهنگی اجتماعی دیگری است.

پوشش های آنچنانی!
وجود این جوک ها نشان دهنده این است که چنین واقعیتی در جامعه در میان قشر زنان به ویژه دختران جوان وجود دارد و این مورد موید این است که ما در زمینه حجاب و عفاف در سطح جامعه با مشکل روبرو هستیم که این مطالب حتی مصادیق خاص آن را نیز برای ما بیان می کنند. در واقع بدنه فرهنگی ما سالها است که در زمینه حجاب با مشکل روبرو بوده و این موضوع خود را در دل معانی و محتواهای مختلف به ما نشان داده است زمانی مانتوی کوتاه، زمانی ساپورت و حال ارایش، چکمه و کلیپس اما باید دید چه میزان برنامه ریزی برای فرهنگ سازی حجاب و عفاف در میان سازمان های مرتبط انجام گرفته و چقدر موثر بوده اند. از طرفی دیگر این جوک ها بیانگر نگاه بی قید جنس مذکر هم بوده است اما موضوع «غض بصر» چه میزان فرهنگ سازی شده است.

در اکثر محتوای این جوک ها نگاه ابزاری و غیر محترمانه به یک زن وجود دارد اما چه کسی متولی این شکستن ها است؟ خود زنان و نگاه نادرست مردان!؟

زن نباید تخریب شود!
یک زن در جامعه جایگاه ویژه ای دارد آنچنان که غیر از موجودیت خود او، مقام تربیت را نیز بیش از سایر نهادها و افراد بر عهده دارد مقام یک زن مقامی است که با آینده یک جامعه ارتباط تنگاتنگ دارد. در صورت تخریب و انحراف این قشر باید منتظر تخریب و انحراف آینده یک جامعه بود اما این جک ها غیر از انحراف زنان و دختران از برخی از ارزش ها که آسیب هایی اجتماعی را در پی خواهد داشت ،تخریب و نزول جایکاه آنان را نیز می تواند به دنبال داشته باشد در اکثر محتوای این جوک ها نگاه ابزاری و غیر محترمانه به یک زن وجود دارد اما چه کسی متولی این شکستن ها است؟ خود زنان، نگاه نادرست مردان یا هر دو!؟

آخر کلام
 این جوک ها صرفا ضد دختران نیست برخی از آنها شاید در اقدامی تقابل جویانه به سمت پسرها رفته است و موضوع آرایش پسرها را موضوع خود قرار می دهد جوک هایی که توسط خود پسرها هم نقل می شوند. بهتر است اینچنین بگوییم این مطالب قبل از اینکه رقابت های منفی میان دو قشر را نمایندگی کند نشان دهنده ناهنجاری هایی در میان دختران و پسران است  ناهنجاری هایی که ضد ارزش هم هستند و خود را بیش از گذشته نشان می دهند و می توانند بیش از یک جوک، محیطی برای تحقیق و تامل برای برنامه ریزی مسئولین باشند البته رواج آنها به صورت ناخودآگاه در میان قشرهای مختلف پیامدهایی اجتماعی دارد که نباید از آن غافل شد.
 
منبع: تعامل

باز هم راه کار حذفی در برخورد با مسائل فرهنگی

در حالی که بسیاری از افراد منتظر رفع فی.ل.تر فیس‌بوک بودند، وی چت فی.ل.تر شد. این اولین فی.ل.تر یک اپلیکیشن تلفن همراه از زمان شروع به کار دولت یازدهم است. فی.ل.ترینگی که گفته می‌شود بر اساس مصوبه کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه (شورای فی.ل.ترینگ) انجام شده است. همان کارگروهی که ۶ نفر از اعضای ۱۲ نفره آن را وزرای دولت یا نمایندگان آن‌ها تشکیل می‌دهند. 

«وی‌چت» یک سرویس پیام‌رسان چینی برای تلفن‌های همراه است که در سال ۲۰۱۱ ارائه شده است. این خدمات برای سیستم‌عامل‌های مختلف دستگاه‌های تلفن همراه در دسترس است و بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در جهان از این برنامه رایگان استفاده می‌کنند.
این که چرا این اپلیکیشن فی.ل.تر شده است و چرا مجاز نیستیم به طور قانونی از آن استفاده بکنیم، پرسش بزرگی است که مسئولان و حقوق‌دانان! باید به آن پاسخ دهند. 

از اظهارات مختلف چندی پیش برخی افراد، فی.ل.تر شدن این اپلیکیشن اندرویدی قابل پیش بینی بود. از این نمونه می‌توان به اظهارات زهره طبیب زاده نماینده مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که در این زمینه گفته بود: ممکن است برخی از مطالب چت توسط نرم‌افزار «ویچت» و «تانگو» شنود شود. لازم است که دولت در زمینه آگاهی خانواده‌ها اقدام کند تا امنیت اجتماعی و اخلاقی برای خانواده‌ها ایجاد شود. این شبکه‌های اجتماعی جدید مانند «ویچت» و «تانگو» باعث رشد جرایم می‌شود.

از سوی دیگر مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان در این باره گفته بود: پشت پرده شبکه اجتماعی جدید «وی‌چت» صهیونیسم است که از این شبکه‌های مخرب حمایت می‌کند.

نصرالله پژمان فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این ارتباط گفته بود: شورای عالی فضای مجازی به عنوان مادر باید بر نرم‌افزار‌های جدید تلفن همراه مانند «ویچت و تانگو» نظارت کند و برخوردهای لازم توسط دستگاه اجرایی صورت گیرد.

همچنین لاله افتخاری درباره فی.ل.تر نرم افزار تلفن‌های همراه، بیان کرده بود که «ابزارهایی که به نظام ضربه می‌زند باید فی.ل.تر شود و ابزارهایی از این قبیل به غیر از مسائل جاسوسی، مسائل اخلاقی نیز ایجاد می‌کند و در کمیسیون مدتی است بحث فی.ل.ترینگ ان‌ها مطرح است فقط منتظر هستیم به یک نظر جمعی برسیم و برای قطعی کردن فی.ل.ترینگ این برنامه های تلفن همراه اقدام کنیم و در آینده نزدیک حتماً اقدامات لازم در این خصوص انجام خواهد شد»

بعد از این اظهارات و زمینه سازی‌ها بود که اپلیکیشن وی چت فی.ل.تر شد. سؤال اینجاست که آیا بهارستان نشینان به اندازه ای که برای فی.ل.ترینگ وی چت و وایبر و ... همت دارند آیا برای برخورد با مفاسد اقتصادی نیز این همت را دارند؟ و اگر داشتند آیا این همه پرونده اختلاس و مفاسد اقتصادی در جامعه وجود داشت؟
از فی.ل.ترینگ وی چت، اینستگرام و... دو گروه منتفع می‌شوند، گروه اول فروشندگان وی پی ان و گروه دوم مخابرات. وی چت در نگاه کلی مانند پیامک است و نه بیشتر، حال که ویچت فی.ل.تر شده آیا می توان میلیون‌ها تلفن همراه و سامانه پیامک آن را نیز تعطیل کرد؟! قطع ارتباط مشترکان با سرویسی همچون می چت و الزام آنان به دریافت و ارسال پیامک از طریق اپراتورهای تلفن همراه، برای دولتی که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، میلیاردها تومان درآمد به دنبال خواهد داشت!

این اپلیکیشن تنها وسیله و ابزاری برای ارتباط و گفتگو بود و اگر در این میان استفاده ای نادرست از آن شده، به فرهنگ و سبک زندگی استفاده کنندگان از آن بر می‌گردد. با توجه به رشد فزاینده علم و دانش دیگر نمی‌توان جلوی پیشرفت تکنولوژی را با حذف و فی.ل.تر گرفت. جهانی شدن رخ خواهد داد بی خواست ما.

به خوبی نحوه برخورد با ماهواره و ویدئو را به یاد داریم حال نتیجه آن همه برخورد و عملیات‌های نیروی انتظامی در برخورد با ماهواره این شده است که فقط ۷۱ درصد از تهرانی‌ها ماهواره دارند. فی.ل.ترینگ فیس‌بوک و توییتر نیز سرانجامی مانند ماهواره پیدا کرده است و در حال حاضر علاوه بر بسیاری از مردم، بسیاری از مقامات و مسئولین نیز عضو این شبکه اجتماعی هستند. به نحوی که بنا بر آمار ارایه شده از سوی فیس بوک که به تأیید کارشناسان داخلی هم رسیده است، این شبکه فی.ل.تر شده اجتماعی ۶ میلیون کاربر ایرانی دارد.

از ثمره فی.ل.تر کردن‌های آنی و غیر کارشناسی می‌توان به عادی شدن قانون شکنی و عبور از خط قرمزهای قانون اشاره کرد. وقتی یک فرد هر روز به انحاء مختلف از سد فی.ل.ترینگ عبور و قانون شکنی می‌کند، در اصل در حال تمرین عبور از خط قرمزها و قوانین بزرگ‌تری می‌کند.

وقتی برخی از مقامات و مسئولان از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند و استفاده از این شبکه‌ها را مخرب نمی‌دانند پس چه کسانی این انسدادها را انجام می‌دهند؟ مسئولانی که قانون مصوب خود را قبول ندارد و به راحتی از آن عبور می‌کنند، نباید انتظار داشته باشند که مردم به آن قانون پایبند باشند. برخورد با معضلات فرهنگی، راه کار فرهنگی می‌طلبد. این‌گونه برخوردها جواب نداده و نمی‌دهد.

"وی‌چت" فی ل تر شد!!!

حجاب ایرانی - برخی از منابع آگاه خبر داده‌اند اپلیکیشن موبایلی وی‌چت در بسیاری از آی‌اس‌پی‌ ها از جمله مخابرات، مبین‌نت و ایرانسل مسدود شده است. 
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، گفته می‌شود این اقدام بر اساس مصوبه جلسه اخیر کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه  انجام شده است و تا 48 ساعت آینده پروسه انسداد آن در همه آی‌اس‌پی‌ها تکمیل خواهد شد. 
 
یک منبع آگاه دیگر در شرکت زیر ساخت نیز خبر فی ل تر ینگ وی‌چت را تائید کرده است. 
 
گفتنی است، وی‌چت یک شبکه اجتماعی موبایل‌ بنیان است که توسط شرکت tencent چین طراحی و ساخته شده و بیش از 300 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد. 

سایت الف: نظام در جنگ فرهنگی شکست خورده‌ است

حجاب ایرانی - وب‌سایت «الف» نوشته که جمهوری اسلامی در «جنگ فرهنگی» شکست خورده و بی‌توجهی به حجاب در جامعه به اندازه‌ای رسیده که «حالا فقط حجاب کامل در فیلم‌های تلویزیونی دیده می‌شود

این مطالب در یادداشتی که با عنوان «ما شکست خوردیم» در بخش تعاملی این وب‌سایت منتشر شده٬ مطرح شده است.

نویسنده یادداشت نوشته است: «باید اعتراف کنیم که ما شکست خوردیم، در جنگ فرهنگی مغلوب شدیم

یادداشت با اشاره به بی‌توجهی به حجاب رسمی از سوی مردم٬ از اینکه دختران ایرانی عکس‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند و در خیابان‌ها با «ساپورت‌های چسبان جولان می‌کنند» انتقاد کرده است.

به نوشته این وب‌سایت٬ پس از آنکه ممیزی فیلم‌ها با «تساهل و تسامح» انجام شد «کم کم حجاب شل‌تر» شد و «حالا هم فقط حجاب کامل در فیلم‌های تلویزیونی دیده می‌شود

نویسنده یادداشت افزوده اگر به جای فیلتر فیسبوک و سایت‌های مشابه٬ «رقیبی» داخلی برای آن درست می‌شد٬ اکنون شاهد این نبودیم که «ف ی ل ت ر شکن برای جوانانمان از نان شب واجب‌تر شود

این یادداشت در عین حال «بگیر و ببند» در مورد نصب و تماشای ماهواره در ایران را نیز بی‌نتیجه دانسته است.

با وجود صرف هزینه‌های کلان برای ترویج سبک زندگی دولتی در ایران٬ جوانان و به ویژه زنان بدون توجه به توصیه‌ها و فشارهای حاکم٬ شیوه زندگی دیگری که کاملا با تبلیغات رسمی در تضاد است را برگزیده‌اند.

در روزهای اخیر حمیدرضا مقدم‌فر٬ معاون فرهنگی- اجتماعی سپاه هم اعلام کرد جمهوری اسلامی در جنگ نرم «پیروزی بزرگی» نداشته است.

وی گفته بود: «متأسفانه در جنگ نرم علی‌رغم به میدان آوردن ظرفیت‌های زیاد و صرف بودجه و امکانات، کمتر از حد انتظار توانست‌هایم پیروزی‌های بزرگ و مستمر را رقم بزنیم

وب‌سایت «بی‌باک‌نیوز»  هم نوشته در سپاه و بسیج به اسم «جنگ نرم» «باند‌ها و گروه‌های زالوصفتی» تشکیل شده‌اند که بودجه‌های کلان دولتی را «حیف و میل» می‌کنند.

این وب‌سایت از اینکه «عده‌ای به بهانه جنگ نرم، برای خود سفره‌های گسترده و متنوع پهن کرده‌اند» انتقاد کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد: امروزه شرایط حجاب وعفاف در جامعه بدتر شده


حجاب ایرانی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر امروزه شرایط حجاب وعفاف در جامعه بدتر شده، ریشه آن در روشهای اجرایی و ریشه یابی نکردن مشکلات است.

به گزارش ایرنا، علی جنتی روز سه شنبه در مراسم روز پژوهش که در پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات برگزار شد، اظهار داشت: بیش از سه دهه در کشور در زمینه حجاب و عفاف تلاش شده است تا برای جامعه مصونیت ایجاد کنند با این وجود باید بررسی کنیم که از این نظر در چه شرایطی نسبت به 10 سال قبل قرار داریم.


وی افزود: باید دلایل رواج دروغ گویی، ریاکاری و خیانت در امانت را در جامعه بررسی کنیم و راهکارهای مقابله با آنها و جایگزینی راستگویی، امانت داری و وفای به عهد را بیابیم.

به گفته جنتی، جامعه ما به تدریج دچار سقوط اخلاقی می شود و بسیاری از ارزشهای مهم جامعه اسلامی به سوی کمرنگ شدن می رود.

وی با بیان اینکه در گذشته برخی اقدامات در کشور انجام می شد که امروز خنده دار بنظرمی رسد؛ افزود: کاری نکنیم که 5 سال دیگر به اقدامات خود بخندیم.

وزیر ارشاد گفت: امروز در حوزه فرهنگ و هنر سوالات زیادی قابل طرح است که از آغاز کارم در وزارت ارشاد با بسیاری از این پرسش ها روبرو شدم.

جنتی گفت: سوالاتی نظیر، اساسی ترین مسائل ما در حوزه فرهنگ چیست؟ نقش حکومت در حوزه فرهنگ عمومی چه اندازه است؟ حوزه ی دخالت حکومت و دولت در فرهنگ کجاست ؟ و مهمترین آسیب های فرهنگی ما چیست ؟ دراین مدت برای من مطرح شد.

10 هزار نفر در کشو درگیر جلسات شورای فرهنگ عمومی هستند
جنتی به برگزاری جلسات مختلف شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: در این شورا 31 نفر عضو هستند و نظیر چنین جلساتی در تمام استانها هم برگزارمی شود که در مجموع حدود 10 هزار نفر درگیر آن هستند.

وی اضافه کرد: باید ببینیم خروجی این جلسات چه بوده است و تا چه حد در راستای اهداف و راهبردهای ما و کشور تاثیر گذار بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به جلسه اعضای این شورا با رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: در ابن جلسه ایشان بر حراست از هویت فرهنگ ملی تاکید داشتند.

جنتی گفت: در وزارت ارشاد به این موضوع فکر می کنیم که مسائل حوزه فرهنگ را نیازسنجی کرده و آن را به پژوهشگران ارایه کنیم.

71 درصد مردم تهران از ماهواره استفاده می کنند
وی با اشاره به معرفی یکی از طرحهای پژوهشی در این مراسم و ذکر این نکته که ضریب استفاده از ماهواره 71درصد مردم تهران را شامل می شود، گفت: رسیدگی به این موضوع ضرورت عرصه علم و فناوری روز است که باید ببینیم که با آسیب های این شبکه ها چگونه مقابله کنیم.

جنتی از دریافت 2هزار شبکه ماهواره ای روی تلفن های همراه در آینده نزدیک خبرداد که براحتی توسط تلفن های همراه قابل دریافت خواهد بود.

وی با ذکر این سووال که آیا برای مقابله با این پیشرفت ها هم از پارازیت استفاده خواهیم کرد یا راهکاری های دیگری داریم؟ گفت: برای مقابله با این آسیب ها نیاز به روشهای عملی و صحیحی داریم که پژوهشگران باید این روشها را در قالبی که هم برای مردم و هم برای دولت قابل پذیرش باشد تدوین کنند.

جنتی در ادامه به آسیب های ناشی از گسترش ارتباطات رایانه ای و شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: این ارتباطات اجتناب ناپذیر است و نمی توانیم آنها را دور بزنیم.

به گفته وی در گذشته اقداماتی مانند ممنوعیت استفاده از ویدئو در کشور انجام می شد که امروز به نظر کارهای خنده دارد به حساب می آید و شاید 5 سال دیگر هم با بررسی اقدامات امروز خود همین احساس را داشته و به آن بخندیم.

جنتی در پایان با اشاره به اهمیت موضوع فرهنگ در دیپلماسی عمومی گفت: باید با شیوه ها ی صحیح فرهنگ و تمدن ایرانی را به سایر ملتها معرفی کنیم که این امر تاثیر زیادی در بهبود روابط کشورمان با جهان خواهد داشت و از سوی دیگر باید شیوه های تعامل با فرهنگ دیگر کشورها و تقابل با فرهنگهای وارداتی را هم بررسی کنیم.

گزارش خبرگزاری فارس از فعالیت «شبکه‌های زیرزمینی» تربیت مانکن‌ در ایران

حجاب ایرانی - خبرگزاری فارس با انتشار گزارشی، از گسترش فعالیت “مانکن‌ها” در “شبکه‌های زیرزمینی” و “آتلیه‌ها” و ترویج سبکی از زندگی که مغایر با «سبک زندگی اسلامی» مورد نظر رهبر جمهوری اسلامی است، به شدت انتقاد کرد.

این خبرگزاری در این گزارش که روز پنج‌شنبه (۲۱ آذر-۱۲ دسامبر) منتشر شده، از “رشد قارچ‌گونه شبکه‌های زیرزمینی تربیت مانکن” در کشور خبر داد و با اشاره به گسترش “آتلیه‌های بدون مجوز و زیرزمینی مد ایرانی” نوشت که در آن‌ها «همه‌ی کار‌ها غیرقانونی است، آن هم بدون هیچ دست‌مزدی، تازه باید برای ورود به این شبکه و افتخار پوشیدن لباس و عکس گرفتن پول عضویت هم پرداخت کرد».

به نوشته این گزارش، در این “شبکه‌های زیرزمینی”، همه چیز «مخفی» است و بعد از گرفتن عکس با «انواع لباس‌های شب»، تنها دخترانی برای ادامه کار‌ها انتخاب می‌شوند که «لاغر‌تر» و «زیبا‌تر» باشند و «سکوت» کنند چون در غیرای‌نصورت «جایی برای عرضه اندام‌» نخواهند داشت.

گزارش “فارس” می‌افزاید که «والدین این مانکن‌های زیرزمینی از فعالیت دخترشان در این زمینه اطلاع دارند» و فقط درصورت «تجاوز به عنف» دختران‌شان، به سکوت‌شان پایان می‌دهند.

این گزارش مدعی شده که امروز در پاساژهای مشهور تهران یا کلان‌شهر‌ها اغلب به مشتری‌ها قبل از پرو لباس «آلبومی از دخترهای مانکن‌های ایرانی» نشان داده می‌شود.

خبرگزاری متعلق به سپاه، در ادامه، با بیان این‌که امروز «بلای مدگرایی، اندام مناسب، زیبایی چهره به جان دختران ما افتاده است» از «شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان» و «سریال‌های بی‌محتوا و قبح‌شکن کشورهایی مانند ترکیه و کلمبیا» و هم‌چنین «ظهور انواع خواننده‌های زن در سبک‌های پاپ، راک، هیپ‌هاپ و رپ» به عنوان دلایل گرایش کنونی زنان و مردان ایرانی به «سبک زندگی غربی» یاد کرده و با اشاره به تاکیدهای رهبر انقلاب بر «سبک زندگی اسلامی»، افزوده است: «اگر هر کدام از مطالبات رهبری در حوزه زنان به عنوان یک الگوی امروزی و جوان‌پسند در می‌آمد ما رکورددار جراحی‌های زیبایی در دنیا نبودیم.»

این نخستین بار نیست که وب‌سایت‌های نزدیک به حکومت به انتقاد از فعالیت مانکن‌ها و مدل‌ها در ایران می‌پردازند.

حدود یک سال قبل، در دی‌ماه ۹۱ نیز، وب‌سایت صراط‌نیوز، نزدیک به نهادهای امنیتی، نسبت به برگزاری آزادانه‌ی برنامه‌های مدلینگ و جذب مانکن در هتل‌ها و سالن‌های بعضا دولتی شیراز انتقاد کرده و نوشته بود که  در این برنامه‌ها «صدها دختر و پسر زیبا!» گردهم جمع می‌شوند و در پایان برگزارکنندگان، «زیباترین آن‌ها را انتخاب می‌کنند».

از سوی دیگر، مقامات جمهوری اسلامی هم تاکنون بار‌ها از گرایش مردم به ویژه جوانان به سبک زندگی غربی و دور شدن از سبک زندگی اسلامی انتقاد کرده‌اند.

از جمله، غلامعلی حدادعادل، عضو مجلس شورای اسلامی و مشاور عالی رهبری، مهرماه سال جاری، فاصله گرفتن خانواده‌ها از سبک زندگی اسلامی را «زنگ خطری در جامعه» توصیف کرد و گفت: «بر هر جای تمدن غربی دست بگذاریم، عیب، ایراد و ناهنجاری مشاهده می‌شود، بنابراین باید از وضع دنیای غرب عبرت بگیریم و به زندگی اسلامی و ایرانی خود برگردیم.»

آیت اله مکارم شیرازی، از روحانیون بلندپایه ساکن قم نیز فروردین گذشته گفت که تقلید از زندگی غربی مسلمانان را دچار بیماری‌هایی هم‌چون «تغذیه ناسالم» و «خوردن غذاهای غیر مفید» کرده است.

در این میان، رهبر جمهوری اسلامی، خود یکی از بزرگ‌ترین منتقدان سبک زندگی غربی به شمار می‌رود. او از جمله در تابستان امسال، در اظهاراتی گفت که «تمدن غربی با قوانین خباثت‌آمیز جنسی که اجرا کرده است چه بخواهد و چه نخواهد محکوم به شکست و سقوط است».

نظام در «جنگ نرم» پیروزی چندانی نداشته است

حجاب ایرانی - حمیدرضا مقدم‌فر٬ معاون فرهنگی- اجتماعی سپاه می‌گوید مسئولان فرهنگی کشور بدلیل «حس نکردن شرایط جنگی» عرصه فرهنگ «انفعالی» عمل می‌کنند٬ «جنگ نرم» هم باید از «الگوی جنگ سخت» پیروی کند و جمهوری اسلامی در جنگ نرم «پیروزی بزرگی» نداشته است.

آقای مقدم‌فر این اظهارات را روز شنبه (۲۳ آذرماه) در گفتگو با خبرگزاری مهر بیان کرده است.

وی «جبهه مواجهه» امروز جمهوری اسلامی با «دشمن» را «میدان فرهنگ» دانسته و افزوده نظام باید «به مدد نیروهای انقلاب» در این عرصه «در موضع تهاجمی قرار گرفته و مبانی لیبرالیسم فرهنگی را مورد هجوم قرار دهد.»
 
مقدم‌فر همچنین گفته در عرصه «جنگ نرم» نیز باید از الگوی «جنگ سخت» که «به هیچ یگانی اجازه نمی‌دهیم سرخود و آتش به اختیار عمل کند» پیروی شود.

این فرمانده سپاه با این حال اعتراف کرده است: «متأسفانه در جنگ نرم علی‌رغم به میدان آوردن ظرفیت‌های زیاد و صرف بودجه و امکانات، کمتر از حد انتظار توانست‌هایم پیروزی‌های بزرگ و مستمر را رقم بزنیم.»

آن‌طور که وی گفته «غالباً ظرفیت‌ها و یگان‌های فرهنگی ما {در جنگ نرم} دور از هم و جزیره‌های عمل می‌کنند و یا دچار موازی‌کاری هستند.»

مقدم‌فر علت «انفعالی عمل کردن» مسئولان و دستگاه‌های مسئول در عرصه فرهنگ را «حس نکردن شرایط جنگی و تهاجم و شبیخون بی‌رحمانه دشمن به ارزش‌ها و مبانی اعتقادی و آرمانی در تمامی حوزه‌ها» اعلام کرد.

به گفته معاون فرهنگی- اجتماعی سپاه٬ «بی‌تفاوتی و حتی استقبال از حاملان پیام‌های فرهنگ غربی مثل سبک زندگی غربی و حاکمیت نگاه مبتنی بر گشودگی فرهنگی بدون تقویت دستگاه هاضمه فرهنگی در داخل» از دیگر دلایل این «انفعال» هستند.

مقدم‌فر از این که مقام‌های عالیرتبه بخش فرهنگی دولت این روز‌ها بیشتر در خصوص لزوم رفع فیلترینگ فیس بوک سخن می‌گویند تا «نهادینه کردن سبک و فرهنگ زندگی اسلامی و ایرانی در جامعه» انتقاد کرده است.

وی اظهار کرده که این نوع اظهارنظرها نشان می‌دهد «مسئولان ما درگیر مطالبات قشر خاصی از جامعه هستند و از وظایف و مأموریت-های کلان خود غافل شده‌اند.»

مقدم‌فر در واکنش اظهاراتی «از قبیل واگذاری صدور مجوز‌ها و سلب مسئولیت دولت از خود درباره ممیزی آثار فرهنگی ـ هنری» نیز افزوده این مسائل «نشان می‌دهد تفکری در دولت وجود دارد که با دید افراطی به خصوصی سازی بخش فرهنگ نگاه می‌کند و همین تفکر باعث شده است برخی از دگراندیشان در این مسئولان طمع کرده و انتظاراتی ساختارشکنانه از آن‌ها داشته باشند.»

نخستین شهردار زن در استان سیستان و پلوچستان

حجاب ایرانی - شرق نوشت: سامیه بلوچ‌زهی، از خط‌قرمزها عبور کرده است. او دختر ۲۶ساله، مجرد و اهل سنتی است که توانسته شهردار کلات (مرکز شهر سرباز) در سیستان‌وبلوچستان شود. یکه‌تازبودن بلوچ‌زهی، تنها به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ او توانست، با اکثریت مطلق آرای اعضای شورای شهر کلات، این سمت را از آن خود کند. اتفاقی که با وجود فضا و بافت سنتی سیستان‌وبلوچستان، رخدادی بی‌سابقه است. خانم شهردار، می‌گوید که طلسم مدیریت زنان در سیستان‌وبلوچستان را شکسته. به‌حق که چنین کرده است. او در خانواده‌ای هشت‌نفره زندگی می‌کند. در خطه‌ای از ایران که اغلب زنان هنوز به‌راحتی، قادر به استفاده از حقوقی همانند درس‌خواندن، انتخاب همسر و فعالیت اجتماعی نیستند. او با وجود همه این موانع، دست از فعالیت نکشید و درسش را ادامه داد. برای تحصیل در رشته منابع طبیعی به تهران آمد، اما برخلاف بسیاری از دانشجویان شهرستانی، پایتخت پرهیاهو را ترک کرد و به زادگاهش بازگشت تا برای برداشتن محرومیت زنان، مردان و کودکان زادگاهش بجنگد. او انتخابش را سرآغازی برای خودباوری زنان بلوچ و به چالش‌کشیدن سلطه نظام مردسالاری در این خطه از سرزمین ایران می‌داند.

‌چطور شد که تصمیم گرفتید، شهردار شوید؟

می‌خواستم کمبودهایی که خودم با آنها دست‌وپنجه نرم کردم، نسل‌های بعد از من نداشته باشند. نمی‌خواستم، برادرزاده، خواهرزاده و کودکان شهرم بدون داشتن پارک بزرگ شوند. اینجا بیشتر بچه‌ها افسرده هستند. شاید باور نکنید، اما بچه‌های شهر ما با دیگر شهرها متفاوتند، آنها وقتی در شهر دیگری پارک می‌بینند، انگار با چیز عجیبی روبه‌رو شده‌اند، بی‌نهایت هیجان‌زده می‌شوند. آخر، شهر ما هیچ‌چیز ندارد. ما کمبودهای بسیاری داریم. حتی طرح جامع شهری نداریم. جایی نداریم که زنان و مردان بتوانند به‌راحتی در آن قدم بزنند. یک قلعه تاریخی داریم که سال‌هاست، بازسازی نشده و دارد از بین می‌رود. شهر کلات هزارو۲۰۰نفر جمعیت دارد اما روزانه پنج‌هزارنفر از روستاهای اطراف برای فروش محصولات تولیدی خود وارد این شهر می‌شوند و این جمعیت شناور باعث ایجاد سد معبر و ترافیک شهری شده است. من می‌خواستم کاری کنم که این مشکلات رفع شود، بنابراین تصمیم گرفتم، شهردار شوم.

‌ابتدا که فکر شهردارشدن در ذهن شما جرقه زد، با چه چالش‌های درونی روبه‌رو بودید؟

من وقتی بحث شوراها مطرح بود، به این علت که خواهرم می‌خواست که در شورای شهر عضو شود، برای نخستین‌بار به فکر افتادم که من هم باید کاری انجام دهم. اما واقعا نمی‌دانستم که من می‌توانم شهردار شوم؟ می‌توانم مدیریت کنم؟ با انبوهی از این سوالات روبه‌رو بودم. در این میان، پدرم بسیار از من حمایت کرد. بعضی وقت‌ها بود که ناامید می‌شدم. اما پدرم به من امید می‌داد. اعضای شورای شهر (به‌خصوص رییس شورای شهر) هم از من حمایت خوبی کردند.

‌شما سال‌های تحصیل خود را در تهران گذراندید، در کدام منطقه ساکن بودید؟ آیا فکر می‌کردید که روزی بتوانید، مسوولیت شهرداری شهر خودتان را برعهده بگیرید؟

من در غرب تهران در «چاردیواری» ساکن بودم. دانشگاه علوم تحقیقات درس می‌خواندم. آن سال‌ها همیشه به نحوه شهرداری به‌خصوص شهرداری منطقه۲ تهران توجه می‌کردم. چگونگی اداره تهران همیشه مورد توجه من بود.

‌چرا مانند بسیاری از دانشجویان شهرستانی، تهران نماندید؟

من جزو کسانی بودم که از همان اول که به تهران آمدم، تصمیم نداشتم در این شهر بمانم. می‌خواستم برگردم و به شهر خودم خدمت کنم. با اینکه من تهران را خیلی دوست داشتم، حتی روزهای اولی که به شهر خودم برگشتم، خیلی برایم سخت بود. محرومیت‌های اینجا، بسیار آزار‌دهنده است. اما من می‌خواستم، برای برداشتن این محرومیت‌ها تلاش کنم.

‌برای خیلی‌ها عجیب است که چطور شورای شهر کلات، با توجه به محدودیت‌های موجود نسبت به زنان، به شما به‌عنوان شهردار رای دادند؟

به‌نظرم، شورای شهر در راستای اهداف خودشان به‌وجود یک شهردار همراه، خلاق و توانا نیاز داشتند. من برنامه مشخصی داشتم. جوانگرایی، پیشرفت و توسعه شهر سرباز از مهمترین اهدافم بود. تقویت اندیشه شورایی و مشورتی، استفاده از نخبگان جوان و در نهایت برنامه‌محوربودن را به‌عنوان عنصر مفقوده در تمام عرصه‌های مدیریت شهری لازم می‌دانستم. از سوی دیگر معتقدم که شورای شهر هوشیارانه پی برده است، راز موفقیت پدرانمان پرداخت حقوق نیمه دیگر جامعه، یعنی زنان بوده است و دریافته‌اند که سرنوشتشان به گونه‌ای پیچیده با سرنوشت ما گره خورده، به همین دلیل با اکثریت مطلق آرا (پنج‌رای) توسط اعضای شورای اسلامی شهر سرباز به این سمت انتخاب شدم. انتخابی که با توجه به فضای استان و بافت سنتی آن بی‌سابقه بوده است.

‌مردم از این انتخاب حمایت کردند؟

بله خوشبختانه، اکثر مردم از این انتخاب استقبال کردند، به‌خصوص مورد حمایت روحانیون قرار گرفتم. من یک‌سال سابقه کار در اداره منابع طبیعی به‌عنوان ناظر بخش جنگل دارم. به‌نظرم این سابقه‌کاری در اعتماد مردم به من بسیار موثر بود.

‌جالب است که زن‌بودن شما در این انتخاب تاثیر منفی نداشت.

من با توجه به حقوق مسلم خود در اصل بیست‌ویکم قانون اساسی، دنبال احقاق حقوق ازدست‌رفته زنان شهرم بودم. می‌خواستم، زنان، این قشر همیشه قربانی، به خودباوری برسند. امیدوارم که این حرکت، زنگ شروعی برای تمام زنان زادگاهم باشد و آنها بتوانند نقش بیشتری در جامعه ایفا کنند. دوست دارم زنان، همراه برادران‌ خود در ساختن بنیادهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بکوشند. یادمان نرود، سال‌ها پیش زمانی که پدرانمان و برادرانمان در روستاها برای امرار معاش بر سر زمین‌های کشاورزی می‌رفتند، مادران و دختران نیز چه در کارهای خانه‌داری و چه در امور کشاورزی و دامداری دوشادوش آنها بودند. امیدوارم با انتخاب من، به عنوان نخستین شهردار زن بلوچ، در منطقه‌ای که همچنان عده قلیلی نسبت به حاشیه راندن زنان اصرار دارند، به زودی شاهد حضور بیشتر زنان در سمت‌های مدیریتی باشیم.

‌ شما در این مدت با برخورد نامناسبی روبه‌رو نشدید؟

من در این مدت با هیچ برخورد نامناسبی مواجه نشدم. به نظرم، پس از اینکه ما شهرنشین شدیم، زنان و دختران به مرور زمان از صحنه امور اجتماعی حذف و خانه‌نشین شدند. مردمان شهر سرباز، مردمان فهیمی هستند. آنها با انتخاب شورایی متفاوت، روح تازه‌ای در کالبد این شهر تاریخی دمیدند. این مردم درس استواری را از کوه‌ها و درس تلاش و تکاپو را از رود همیشه جاریشان و درس نوع‌دوستی و صداقت را از اجدادشان آموخته‌اند.

‌زنان شهر سرباز نسبت به انتخاب شما چه واکنشی داشتند؟

زنان شهر، از این انتخاب خوشحال شدند. می‌دانید که بافت شهر سرباز، یک بافت سنتی است. انتخاب یک شهردار زن به خودی‌خود یک رویداد بسیار نادر در ایران است اما انتخاب یک شهردار زن از اقلیت قومی و مذهبی بلوچ و اهل‌سنت تاکنون اتفاق نیفتاده بود. من با شهردار شدنم امید و خودباوری را در بین زن‌های بومی زنده کردم. فکر می‌کنم با این اقدام، تعداد بسیاری از زنان بتوانند، وارد عرصه‌های مدیریتی و سیاسی شوند. در واقع این فرصتی است برای تمام کسانی که با وجود داشتن تخصص در انزوا قرار گرفته بودند.

‌بنابراین، به‌نظر شما این انتخاب، سرآغازی برای بازنگری در نظام مردسالاری سیستان‌وبلوچستان است؟

بله، این انتخاب می‌تواند سرآغازی باشد برای خودباوری زنان بلوچ و بازنگری در نظام مردسالاری و تقویت حقوق و نقش اجتماعی زنان.

‌در این چند روز شهردار بودنتان برخورد ارباب‌رجوع‌ها و پرسنل شهرداری با شما چگونه بوده؟

برخوردها خیلی خوب است. مدیریت قبلی عملکرد مناسبی نداشته است. احساس می‌کنم که در حال حاضر، پرسنل شهرداری خیلی راضی هستند. آنها به من احترام می‌گذارند. ارباب‌رجوع‌هایی که در این یک‌هفته به شهرداری آمدند، خیلی برخوردهای خوبی داشتند. فکر نمی‌کردم که مردم به این خوبی از من استقبال کنند.

 ‌حالا از برنامه‌هایتان بگویید، از برنامه‌هایی که برای اجرای آنها انتخاب شدید.

شهر سرباز با مشکلات بسیاری روبه‌رو است. من راه‌اندازی و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، ورزشی، رسانه‌ای، اجتماعی و هنری را در اولویت برنامه‌هایم قرار داده‌ام. می‌خواهم از زنان و جوانان در اجرای فعالیت‌های شهری استفاده کنم. طرح‌هایی هم برای اوقات فراغت جوانان و زنان دارم. من خدمتگزار مردم شهر سرباز هستم و می‌خواهم شرایط مناسب شهری را برای سلامت جسمی و روحی آنها فراهم کنم. از آنجایی‌که زنان قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند و بخش اشتغال زنان تاکنون نادیده گرفته ‌شده است، می‌خواهم که شرایط مناسب کاری را برای آنها فراهم کنم. برای مثال هیچ اقدامی برای زنان دستفروش انجام نشده، دستفروشی یک زن یعنی مرگ تدریجی او که از سر ناچاری به دستفروشی روی آورده. من می‌خواهم که این خلأ‌ها را برطرف کنم.

و حالا حس شما به عنوان یک خانم شهردار؟

من زن بلوچی هستم که طلسم مدیریت در این شهر را شکستم و تنها امیدم داشتن شهری سبز و آسمانی آبی است.

هشدار جدی رهبر انقلاب در خصوص تغییر سبک زندگی

حجاب ایرانی - حضرت آیت الله خامنه ای٬ رهبر جمهوری اسلامی اختلاط زن و مرد را «انحرافی و غربی» نامید٬ نسبت به تلاش غرب برای «ترویج» سبک زندگی خود در ایران هشدار داد و خواستار موضع‌گیری تهاجمی در مقابل «تهاجم فرهنگی» شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها رهبر انقلاب این اظهارات را روز سه‌شنبه (۱۹ آذرماه) در دیدار با رئیس و اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی بیان کرده است.

وی در این دیدار بدون اینکه به نام فرد یا جریان خاصی اشاره کند از «برخی اظهارات غیرمسئولانه در خصوص لزوم آزادی‌های فرهنگی همچون غرب» انتقاد کرد.

خامنه‌ای گفت: «غربی‌ها بر مسائل غیرمعقول و انحرافی همچون اختلاط زن و مرد با عنوان تساوی زن و مرد، یا سبک زندگی خود با عنوان پیشرفت و تجدد لجاجت دارند.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش «تهاجم فرهنگی» را «واقعیتی» دانست که سال‌ها قبل خطر آن را «گوشزد» کرده بود و «هم اکنون، عینیات انکارناپذیری یافته است.»

رهبر جمهوری اسلامی افزوده که «حداقل صد‌ها رسانه صوتی، تصویری، مکتوب و اینترنتی در جهان با هدف مشخص تأثیرگذاری بر ذهن و رفتار ملت ایران» در حال فعالیت هستند.

وی برخی «بازی‌های رایانه‌ای و اسباب‌بازی‌های وارداتی» را از جمله «مصادیق ترویج رفتار و سبک زندگی غربی در ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی» اعلام کرد.

علی خامنه‌ای به وزارت ارشاد توصیه کرد با «تولید کتاب، ترجمه کتاب‌های مفید، تولید فیلم‌های سینمایی جذاب با تکیه بر ظرفیت‌های بالای ساخت فیلم، تولید بازی‌های رایانه‌ای مفید، ترویج بازی‌های پر تحرک و تولید اسباب بازی‌های معنا دار و جذاب را در دستور کار قرار دهد.»

رهبر جمهوری اسلامی بر لزوم «رصد و شناخت دقیق پدیده‌های نوظهور تهاجم فرهنگی را قبل از ورود به ایران» تاکید و هشدار داد که «دیر فهمیدن و دیر جنبیدن مشکل آفرین است.»

وی همچنین «انفعال و موضع دفاعیِ صرف در مقابل فرهنگ مهاجم را، بد‌ترین و خسارت بار‌ترین نوع برخورد» خواند و اظهار کرد: «مواضع تهاجمی نیز در برخی موارد لازم است.»

با این حال وی توضیح بیشتری درباره مختصات این مواضع تهاجمی ارائه نکرد.

ایشان سال‌هاست نسبت به آنچه «تهاجم فرهنگی» می‌نامد هشدار می‌دهد و مسئولان نظام نیز به پیروی از وی در این باره اظهارنظرهای مختلفی را بیان می‌کنند.

با این حال روز به روز در ایران به تعداد افرادی که تمایل دارند سبک زندگی خود را بر اساس الگوهای جهانی انتخاب کنند٬ افزوده می‌شود.